tanjavanbemmel.reismee.nl

Het onderwaterleven

Lieve mensen,


Gisteren heb ik mijn PADI Open Water gehaald! Vorige week zaterdag ben ik met Wendy en twee andere huisgenoten begonnen aan onze duikcursus. We kregen een boek mee met theorie die we moesten leren en de zaterdagochtend hebben we eerst vooral theorie doorgenomen en zijn we even het water in geweest op 5,6 meter diepte. In het water komen was nog een hele opgave. Ik vond dat pak gigantisch zwaar, bovendien moet je lood meenemen om te kunnen zinken. Uiteindelijk in het water werd het op een gegeven moment heel erg koud waardoor ik met paarse lippen het water weer uitkwam. Wel met een ervaring rijker, van oren klaren, bril klaren en het onderwaterleven bewonderen. De volgende dag, zondag, gingen we weer het water in nadat we wat theorie hadden doorgenomen. Deze keer had ik een kleiner pak waardoor de kou meeviel, de paarse lippen overigens niet. We hebben weer wat oefeningen onder water gedaan zoals het afzetten van het masker, het uitdoen van de ademautomaat en uit de extra automaat van je buddy ademen en samen opstijgen. Deze keer hebben we wat meer van de onderwaterwereld kunnen zien omdat we langs het rif hebben gezwommen. Er zwemmen echt gigantisch veel vissen en heel veel verschillende soorten! Erg leuk en mooi om te zien. De week erop, op zaterdag, zouden we onze laatste duiken hebben waarna we onze PADI zouden hebben gehaald. Tijdens het doornemen van de theorie kwam er al iemand naar ons toe die last had van kwalletjes onder water. We hebben stug doorgezet en zijn toch het water ingegaan met onze duikspullen. In totaal zijn we drie kwartier onder water geweest en op het diepste punt waren we 8,8 meter. Het was echter drie kwartier doorbijten, de kwallen waren inderdaad aanwezig, ook was er waarschijnlijk vuurkoraal losgekomen wat rondzwierf en wat lekker prikte op de onbedekte lichaamsdelen. Toen één van ons geprikt was door een wat gevaarlijkere kwal zijn we maar het water uit gegaan en moesten we de laatste duiken een andere keer plannen. Wel hebben we de theorie afgemaakt en ons theorie-examen gehaald! Ik was erg trots op mijn score van 92 procent. Toen ik de volgende dag wakker werd, de dag waarop we uiteindelijk onze laatste duiken gingen doen op een andere locatie, had ik allemaal rode plekken op mijn benen. Het zag er een beetje uit alsof ik allemaal muggenbulten had, zeker op mijn knie hadden zich miljoenen bulten gevestigd. En wat een gigantische jeuk! Ik heb er vannacht nog wakker van gelegen. Toen ik bij het duikcentrum aankwam dachten ze dat het wel door de warmte zou komen. Ik vond het echter wel heel toevallig dat het dan precies niet op de plekken zat waar mijn pak had gezeten. Uiteindelijk kreeg ik een pak met lange mouwen en broekspijpen en reden we naar de andere locatie om te gaan duiken. Het heeft ons weer de hele dag gekost, maar deze keer waren er geen kwallen en in ieder geval veel minder vuurkoraal. Tijdens de eerste duik hebben we weer allerlei oefeningen gedaan en tijdens de tweede duik mochten we zelf een stuk gaan duiken. Heel erg leuk om te doen en weer ontzettend mooie vissen kunnen zien.


De eerste zaterdag van onze PADI-cursus moest ik in de middag nog helpen bij het geven van een training door mijn stagebegeleidster. Het was al wat grijzig, wat ik absoluut geen probleem vond omdat het dan minder heet is op mijn fiets. Toen ik eigenlijk, dat bleek achteraf, al voorbij de trainingslocatie gereden was begon het gigantisch te regenen! Ik kwam werkelijk als verzopen kat aan op de locatie. Weer eens wat anders dan nat van het zweet aankomen. ‘Gelukkig’ moest ik nog twintig minuten wachten waardoor ik wat op kon drogen. Tijdens het opdrogen buiten begon het te onweren!


Omdat ik veel thuis werk op stage, op zaterdag dus al gewerkt had en één van mijn huisgenoten nu vakantie heeft, kon ik de verleiding niet weerstaan om afgelopen donderdag met haar en haar vriendin mee te gaan naar Santa Cruz. Dit is een baai waar je een tocht met Captain Goodlife kunt maken, dit hebben we uiteraard gedaan. Met een boot inclusief gids werden we wederom naar de blauwe kamer gebracht waar we hebben gesnorkeld, weer het onderwater leven gezien. Hierna werden we met de boot naar een zwart strand gevaren, dit strand is zwart door de vulkaan die daar is geweest. Bij dit strand is een stuk koraal naar de oppervlakte gedreven waar we ook weer gesnorkeld hebben. Hier waren de vissen van heel dichtbij te zien en het was werkelijk prachtig. Weer nieuwe vissen ontdekt, ik zou ze graag noemen maar ik heb geen idee hoe ze heten. Vervolgens hebben we nog gesnorkeld bij een ietwat luguber wrak. Het was een gezonken schip uit Venezuela die daar al erg lang lag, hij lag echter op zijn kop en erg diep waardoor het niet goed te zien was wat het wat luguber maakte. Onze gids heeft ons hierna weer veilig aan de kant gezet waar naar zijn zeggen de mannen op ons wachtten. Niets was minder waar, de eigenaar liep rond in zijn onderbroek en er was iemand die graag wilde dat we bleven eten. We zijn maar weer gauw naar Playa Lagun vertrokken waar we nog even aan het strand hebben gelegen. Een heerlijk verrassende werkdag dus.


De dinsdag hiervoor ben ik met Wendy naar de bioscoop geweest, nadat we samen uit eten waren geweest bij Pampus waar we een platgeslagen, wel lekkere, biefstuk kregen. We waren wat betreft bioscoop gewaarschuwd voor stilstaande beelden en andere ellende, maar dat viel ontzettend mee en we hebben genoten van de film ‘Bad Neighbours’.


Volgende week donderdag komen Juud en Fernand aan op het eiland, waar ik ontzettend naar uitkijk! Ik heb al vrij genomen dus ik hoop dat ze er ook naar uitkijken om mij weer te zien want ze zullen moeilijk van me af komen.


Groetjes Tanja!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!